بسم الله الرحمن الرحیم
به گزارش معاونت گفتمانسازی مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی، حضرت امام خامنهای حفظهالله در دیداری که با جمعی از کارگزاران حجّ در تاریخ ۱۷/۰۲/۱۴۰۳ در مورد «حجّ برائتی» نکات بسیار مهمی را بیان کردند که به همین منظور گفتارهایی پیرامون این مسئله مهم توسط اساتید این مرکز که با بیانی شیوا و دلنشین ارائه گردیده است. این گفتارها در قالب متن و کلیپ آماده شده و تقدیم نگاه پرمهر شما می گردد. ششمین گفتار متعلق است به حجت الاسلام والمسلمین رمضانی استاد درس «فقه انقلاب اسلامی» مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی که در ادامه میآید.
حجت الاسلام رمضانی در مورد اینکه چرا حج را حج برائت نامیده اند، توضیح دادند: حج دو جنبه دارد؛ یک جنبه فردی و یک جنبه اجتماعی. نسبت به قسم اول آیات و روایات زیادی هستند که بندگان را تشویق به این عمل می کنند. و با توجه به این تاکیداتی که در آیات و روایات هست به این نتیجه می رسیم که؛ حج یک جنبه شخصی معنوی دارد و آن هم «ذکرالله» است.
وی در مورد جنبه اجتماعی حج بیان داشت: فواید اجتماعی حج جنبه دیگری است که جزو اسرار و علت های تشریع حج می باشد. «امت واحده» شدن مسلمین در برابر دشمنان از جمله فوائد بسیار مهم جنبه اجتماعی حج است که به این امر بسیار سفارش شده است. لازمه رسیدن به امت واحده داشتن «تولی و تبری» است. تولی ما با مشترکاتمان می باشد؛ خدای واحد، قلبه واحد، قرآن واحد، نبی واحد؛ اینها مشترکاتیست که می تواند همه ما مسلمانان را حول یک محور واحد گرد هم آورد.
استاد رمضانی در این قسمت از سخنان خود به تشریح تبری پرداخته و اظهار داشتند: زمانی مسلمانان می توانند حول خوبی جمع شوند که مقدمتا بدی ها و آلودگی ها را از بین ببرند و این امر با «تبرّی» اتفاق می دهد. فلذا حج ابراهیمی را حج برائتی را ذکر می کنند. آلودگی های نفسانی در جنبه اول که از آن به ذکر الله یاد کردیم و امری فردی است باید با توبه انابه و استغفار از صفحه دل پاک گردند. اما آلودگی های اجتماعی وسیاسی همانگونه که از اسمش پیدا یک امر فردی نبوده و باید به صورت جمعی از جامعه مسلمین رخت بربندد و چه جایی بهتر از سرزمین وحی و چه زمانی بهتر از موسم حج. در حج برائتی است که همه مسلمانان باید در سنگر حق جمع شده و در مقابله جبهه باطل که در عصر ما مصداق آن آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای غربی هستند، هم صدا و هم فکر ایستادگی کنند.
استاد مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی در پایان ضمن یادآوری اقدامات حضرت ابراهیم علیه السلام در مقابله با مشرکین، خاطرنشان کرد: حضرت باری تعالی جل جلاله در قرآن کریم در مورد حضرت ابراهیم می فرماید: «قَدْ کانَتْ لَکمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْکمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کفَرْنا بِکمْ وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَه». به حضرت ابراهیم که خلیل الله بود دستور داده شد که از مشرکین برائت بجوید و حضرت هم اینگونه عمل کردند و به همین جهت است که حج ابراهیمی را «حج برائت» می نامند. حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین صلی الله و علیه و آله نیز پس از فتح مکه، پیام برائت از مشرکین را توسط وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ابلاغ و اعلام عمومی نمودند. به جرأت می توان بیان کرد؛اسرار و شگفتی های زیادی در این جنبه اجتماعی حج نهفته است که اگر مسلمانان به آن ملزم می شدند و به نحو احسن انجام می دادند، الان با صحنه هایی مثل فجایع خونین غزه مواجه نبودیم.